
Zákazníci sú stále náročnejší. Nielen pokiaľ ide o tovar samotný, stále väčšiu rolu hrá značka, kvalita produktu a jeho samotný vzhľad. Dôraz je kladený aj na obal a jeho schopnosť upútať zákazníkovu pozornosť. Úspešní predajcovia musia sledovať tento trend, ktorý sa dá bez využitia moderných technológií len ťažko dosiahnuť.
Nielen značka predáva
Značky, alebo brandy, sú dôležitou súčasťou našich životov. Dávajú nám rýchlu a stručnú nápovedu k produktu, ktorý kupujeme. Do hry ale vstupujú mnohé ďalšie aspekty, ako je design produktu.
Podľa výskumu vedcov z brnenskej Mendelovej univerzity priemerný človek strávi v nákupnom centre týždenne dve a pol hodiny, z toho ale nakupuje iba dvadsať percent času. Čo z tohto výsledku môže vyplývať? Väčšinu času trávia návštevníci tým, že prechádzajú obchody, pozerajú sa. Hľadajú, čo by kúpili, čo ich zaujme.
Jedna z možností, ako zaujať zákazníkov, docieliť u nich WOW efekt, je zmienený design produktu a obalu. „Premýšľať nad balením v súlade s brand stratégiou je základ. Pokiaľ to urobíte, máte stále dosť priestoru zákazníka prekvapiť, a získať tak konkurenčnú výhodu pred ostatnými,” predznamenáva Zuzana Vyhnánková Brečanová z Taste Lovebrand.
Kreativite sa medze (ne)kladú
Podľa ďalších záverov výskumu vedcov z brnenskej Mendelovej univerzity zákazníkov zaujmú práve netradičné obaly. Obal, etiketa alebo štítok sú jednou z možností, ako sa stať srdcovkou a voľbou číslo jeden pre zákazníka.
„V dnešnej online dobe je packaging produktov absolútne zásadná vec. Najmä e-shopy totiž niekedy zabúdajú, že najsilnejšie asociácie so značkou stále vznikajú pri osobnom kontakte zákazníka s produktom alebo službou. A preto balíček funguje ako brána do jeho srdca. V spôsobe zabalenia, zvolených materiáloch, vonkajšom designe aj priložených darčekoch či tlačovinách sa môže doslova premietnuť celá značka.“
„Pokiaľ predávate prírodnú kozmetiku, vaša cieľovka bude citlivá na použitie neekologických materiálov pri balení a neocení ako darček ani hromadu vzoriek. Pokiaľ je naopak vaším produktom luxusná bižutéria, nemôžete ju zákazníkovi poslať v krabici, ktorú ste vybrali z triedeného odpadu. Dá sa ale vymyslieť aj množstvo neobvyklých detailov, ktoré na zákazníka prenesú tú správnu atmosféru. Už vám napríklad niekedy prišiel balíček navoňaný špeciálnou vôňou značky?“
Trendy v poslednom roku pritom hovoria jasne – najväčšiu rolu hrá jednoduchosť a dôraz na ochranu životného prostredia. Čím ďalej modernejšou je opakovaná použiteľnosť a prípadne recyklovateľnosť obalu. Významným nepriateľom sú plasty a umeliny, dodáva Zuzana Vyhnánková Brečanová z Taste Lovebrand.
Kvalita tlače hrá rolu
Obal dnes nie je len o dizajne a kreativite, ktorú by predajcovia v žiadnom prípade nemali podceňovať. Stále dôležitejšiu rolu hrá materiál, kvalita aj spôsob tlače.
Klasické metódy, ako je sieťotlač alebo ofsetová tlač, sú osvedčené svojou kvalitou. Nielen v klasickom, ale aj obalovom odvetví je ale budúcnosťou tlač digitálna.
„Súčasná generácia digitálnych tlačových strojov bez problémov potlačí aj skladačkové lepenky vhodné pre výrobu obalov. Vysoká kvalita tlače je už štandardom a atraktivitu obalu je možné navyše ešte zvýšiť použitím zlatej, striebornej alebo bielej farby. O digitálne tlačené obaly je stále väčší záujem, ako sa môžeme každoročne presvedčovať na veľtrhu Reklama Polygraf. Kvalita a prevedenie na veľtrhu vyrábaných obalov zaujala aj komisiu súťaže Obal roku, v ktorej sme získali už niekoľkokrát ocenenie v jednej z hlavných súťaží,“ približuje Luboš Novotný, obchodný riaditeľ spoločnosti Xerox.
Budúcnosť technológií aj v obaloch
S modernizáciou sa vyvíjajú technológie nielen pri samotnej tlači, výrobcovia a predajcovia už dnes vytvárajú inteligentné displeje a balenia. Snažia sa zákazníkom prepojiť fyzický a digitálny svet.
Pomocou smartfónu bude možné priamo v obchode zistiť všetky informácie o produkte ako je jeho zloženie či zľavy. Niektoré spoločnosti už dnes riešia otázku zavedenia inteligentných prvkov, ako je tlačená elektronika a inteligentné senzory na štítkoch produktov a obaloch, ktoré by priniesli revolúciu v obchodných možnostiach.
Význam obalov jednotlivých produktov sa tak postupom času ešte zvýši práve vďaka inováciám v oblasti digitálnej tlače, softwéru, elektroniky pre IoT a umelej inteligencie. Prinesú nové možnosti nielen samotným zákazníkom, ale aj predajcom značiek.
Zdroj: Xerox