Spoločnosti Bright, s. r. o., ktorá od roku 2007 úspešne pôsobí na trhu digitálnej tlače. Zakladá si na flexibilite, spoľahlivosti a korektných obchodných vzťahoch. Poskytuje komplexné služby digitálnej tlače pod jednou strechou. K nim patrí napríklad certifikovaný digitálny nátlačok, veľkoplošná tlač, polepy vozidiel, citylighty, kartónové stojany, veľkoformátové obrazy, fine art print (reprodukcie), tlačoviny alebo iné printove riešenia na mieru klienta. Viac informácii nám poskytol Tomáš Hittrich, ktorý je riaditeľom spoločnosti.
Pán Hittrich, dlhodobo pôsobíte na trhu digitálnej tlače. Prečo ste sa rozhodli venovať práve digitálu?
Tomáš Hittrich: Digitálne spracovanie sa snažíme realizovať v celom procese vybavovania objednávky. Na základe dát nielen tlačíme, ale realizujeme aj finišing a v podstate celý proces výroby. Rozhodol som sa venovať digitálnej tlači z dvoch základných dôvodov. Po prvé, sú to výdavky, ktoré sú ľudia ochotní investovať do svojich tlačených produktov a na svoju prezentáciu. Po druhé, ide o čas, za ktorý chcú mať zákazníci svoju objednávku vybavenú. Veľakrát nie je čas na klasické spracovanie. Poznáte to, dnes zavolá zákazník o ôsmej ráno a poobede o tretej si chce prísť pre skompletizované výstupy.
Aké digitálne technológie využívate vo svojej firme?
TH: Nechcem prezentovať množstvo technológií, ktoré pri tlači využívame. Nie je ich málo, a vôbec sa za ne nemusíme hanbiť. Rozhodujúce je však to, čo vieme klientom ponúknuť. Nám ide predovšetkým o to, aby sme pod jednou strechou zabezpečili všetko, čo potrebujú, vždy v čo najvyššej kvalite. Farebnosť u nás riadime ofsetovým štandardom Fogra 39. Tým sa snažíme presvedčiť o našej kvalite aj ľudí, ktorí ešte stále digitálu nedôverujú. Ak klient trvá na ofsete, zvykneme mu pribaliť k objednávke aj nátlačok spracovaný digitálne. Môže si tak výstupy porovnať. Principiálne zákazníkom nesľubujem niečo, čo neviem urobiť, avšak vyrovnať sa kvalite ofsetu zväčša medzi tieto veci nepatrí.
Ako reagujete na technologické inovácie na trhu?
TH: Trh je stále náročnejší a konkurencia takisto nespí. Preto neustále sledujem trendy v polygrafickej oblasti. V poslednom roku sme urobili až neuveriteľný technologický skok. K dvom „malým“ plotrom sme tento rok pridali množstvo technológií na finišing a tlač. Naposledy sme zainvestovali do zvýšenia našej produktivity a kvality v hárkovej tlači. Podpísali sme kontrakt na produkčný stroj. Podmienkou jeho obstarania bolo zachovanie našej flexibility v spracovaní rôznych médií, špičková kvalita farieb, možnosť presne tlačiť aj na hrubý papier obojstranne, SRA3 zásobníky, vysoká stabilita a tak ďalej. Vybrali sme si produkčné zariadenie Konica Minolta bizhub PRO C7000. Zariadenie sa zaradilo medzi ostatné technológie a splnilo všetky naše očakávania. Okrem toho využívame aplikáciu Konica Minolta Color Care, ktorá je priamo šitá na správu farieb zariadenia. Ide o presnú kalibráciu, linearizáciu zariadenia a vytváranie ICC profilov. Manažment farieb je pre nás kľúčová záležitosť.
Obr. vľavo Tomáš Hittrich spolu s Petrom Laukom (Konica Minolta) pri zariadení „bizhub PRO C7000“
Presne si viem vypočítať, koľko ma stojí spracovanie objednávky na tomto zariadení a porovnať s nákladmi, ktoré by som znášal, keby som dal objednávku vypracovať ofsetu. Zariadenie Konica Minolta prispelo k tomu, že si môžem ponechať významné percento objednávok priamo u seba. Navyše môžem prijať objednávky, pri ktorých by som predtým len pokrčil ramenami a potenciálneho zákazníka odkázal na niekoho iného.
Takže sem-tam posuniete nejakú časť objednávky aj kolegom z oblasti ofsetu… Funguje to aj naopak?
TH: Samozrejme. Ide o obchodné partnerstvá, ktorých podmienkou sú korektné vzťahy a samozrejme kvalitné, rýchle a spoľahlivé výstupy. Ako som spomínal, digitálna tlač dokáže poskytnúť rovnaký farebný a kvalitatívny štandard ako ofset, spĺňa rovnaké normy. To je výhodou aj pre ofsetárov. Kvôli malým objemom alebo reprintom nemusia odmietnuť zákazníka. V týchto prípadoch funguje pekná reciprocita, niekedy pomôže ofset digitálu, inokedy digitál ofsetu.
Autor: Mgr. Lukáš Csicsola